۱۳۸۶ اردیبهشت ۱, شنبه

یاد روز سعدی

اول اردیبهشت ماه هر سال یاد روز سعدی است، هر سال به این مناسبت برنامه هائی در شیراز به همت بنیاد فارس شناسی برگزار می شود.
چرا در روز اول اردیبهشت؟ آغاز نگارش کتاب گلستان به گفته خود سعدی در دیباچه گلستان «اول اردیبهشت ماه جلالی» است (در سال 656 هجری قمری)
این برنامه فرهنگی (هر چند همیشه در کنارش اهداف سیاسی، اقتصادی و.... بود.) از نظر من بسیار خوب بود چرا که همین برنامه ها در شناساندن سعدی و پیشرفت فرهنگ مردم هر چند اندک اما تاثیر داشت. اما با روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد از کیفیت این برنامه بسیار کاسته شد (همچون دیگر برنامه ها : یاد روز حافظ، روز شیراز و....) که حتی امسال دیگر برگزار نکردن آن شاید بهتر از برگزار کردن آن به این صورت بود.
امشب در اخبار ساعت 22 شبکه 3 در قسمتی از اخبار به مناسبت یاد روز سعدی برنامه ای پخش شد که به زندگی شیخ اجل سعدی می پرداخت اما نکته جالب (سوتی جالب) در این برنامه راجع به ساخت آرامگاه سعدی بود که گفته شد : «ساختمان آرامگاه فعلی سعدی در زمان کریم خان زند ساخته شده است.» ، در صورتی که بنای فعلی آرامگاه سعدی در سال 1327خ به همت علی اصغر خان حکمت شیرازی ریاست انجمن آثار ملی و دبیر کل یونسکو شروع و در اردیبهشت ماه 1331 خ پایان پذیرفت.(برداشت آزاد از دفتر نهم سعدی شناسی، مقاله «علی اصغر خان حکمت شیرازی و بنای آرامگاه و مجسمه سعدی» ، دکتر منصور رستگار فسایی) با خودم فکر می کردم خوب شد که سعدی یکی از معروفترین شاعران ایران و آرامگاهش متتعلق به 55 سال پیش است وای به حال دیگران که.... (تو خود حدیث مفصل بخوان
)

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام اقا سامان از آشنائی با شما خوشحال شدم .
اگر می خواهید لینک کنید . با تشکر
شهربانو - زن متولد ماکو

ناشناس گفت...

به عقیده من با آنکه شیخ سعدی این بیت و تمام ابیات را با انگیزه شخصی سروده دیگرانی چون من می توانند این بیت را در وصف غزلهای او بخوانند
گویند مگوسعدی چندین سخن از عشقش
میگویم و بعد ازمن گویند به دورانها
برخی شعرشناسان معتقدند که حافظ آدم را از زمین به عرش می برد و سعدی از آسمان به زمین ... اما به نظرم این تنها در مورد گلستان او مصداق دارد و غزلهایش خارق العاده اند